Schoenen tijdens je werk in het ziekenhuis.

Home Forums Forum Schoenen tijdens je werk in het ziekenhuis.

Dit onderwerp bevat 13 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Danielle Kok 3 jaren, 2 maanden geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur

m.dams@fontys.nl
    Sleutelbeheerder

Beste collega’s HKM’ers/AVI’ers.

Ik denk erover een onderzoek op mijn afdeling te houden naar wat voor schoensoorten mijn collega’s gebruiken.
    Hiervoor heb ik in de WIP richtlijnen gekeken maar daar staat alleen gemeld dat de schoenen goed te reinigen/desinfecteren moeten zijn . Wat ik nergens kan vinden, is of je schoenen op je werk mag dragen die je ook in je privéleven draagt. Ook vind ik niets over het dragen van bijvoorbeeld teenslippers. In ons beroep bereiken de spetters ook je voeten/schoenen! Zou dit betekenen dat je bij bv bij het dragen van slippers na het werk je voeten moet wassen? (Wanneer je geen sokken draagt)
    Voor medewerkers van de operatiekamers zijn duidelijke regels beschreven: die schoenen blijven daar en worden ook daar gereinigd.
    Misschien kunnen jullie me wat verder helpen? Alvast hartelijk dank.

Margret de Bloeme
    AVI’er dagbehandeling
    Rijnland ziekenhuis Leiderdorp

m.dams@fontys.nl
    Sleutelbeheerder

Beste Margret,

Ik wens je veel succes toe met dit interessante knelpunt.

Groeten, Marlies.

Hallo Margret,

Wij dragen als gipsverbandmeesters in het Elkerliek ziekenhuis gesloten schoenen, deze zijn goed te reinigen.  We  hebben de mogelijkheid om via de ok klompen te bestellen. ( hier maken we geen gebruik van omdat deze niet prettig lopen de hele dag). Omdat  op de gipskamer veel gebruik gemaakt wordt van harsen en kalk gips.  Deze krijg je niet goed verwijderd.  Het schoeisel blijft in het ziekenhuis. I.v.m. veiligheid en hygiëne  zijn dichte schoenen bij ons een must. Teenslippers kun je nooit goed reinigen en het idee wat er allemaal op je tenen valt tijdens je dienst ook met sokken. Vooral bij vieze wonden e.d.  Succes en ik ben nieuwsgierig .

Gr Marianne Aarts gipsverbandmeester Elkerliek ziekenhuis.

Hoi Marianne,

Dank  je voor je reactie! Ik ben wel benieuwd of het dragen van dichte schoenen verplicht is via een protocol ofzo ?
    En geldt dit ook voor het feit dat de schoenen in het ziekenhuis blijven ? En hoe is dit tot stand gekomen?

groeten Margret de Bloeme

Hoi Margret,

Ik ga dit voor je uitzoeken ,je hoort nog van me.

Gr Marianne Aarts

awlauri@home.nl
    Bijdrager

Hallo Margret

In het st.Elisabeth ziekenhuis te Tilburg hebben we hier een afspraak over in de kleding- voorschriften. Ik zal de letterlijke tekst voor je geven,hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

Schoeisel: Draag alleen schoenen en klompen die te reinigen zijn en gesloten neuzen hebben.Vanwege risico op spatten van patiëntenmateriaal en vallen van besmette scherpe voorwerpen,dienen de neuzen van schoenen geheel gesloten te zijn.

Groetjes Annet Harts

Hallo Annet,

Wat leuk, het speelt dus meer dan ik dacht! Bedankt voor je info! Dit is dus  via protocol vastgelegd begrijp ik. Goh, weet je ook hoe dat tot stand is gekomen ?Bij ons hoor ik dat het moeilijk is om zoiets “zomaar”te bepalen ( geen WIP richtlijnen om als leidraad te gebruiken, om iedereen zover te krijgen ,het te motiveren/onderbouwen)

groetjes Margret de Bloeme

awlauri@home.nl
    Bijdrager

Ik zal navraag doen bij de hygiënische dienst,bij ons is het protocollair vastgelegd.Bij dienstkleding.

groetjes Annet

awlauri@home.nl
    Bijdrager

Hallo Margret

Ik heb het nagevraagd wie dit protocol gemaakt heeft. De commissie dienstkleding. Hierin zit iemand van de hyg. dienst ,facilitaire dienst ed.

hopelijk kun je hier iets mee succes

groetjes Annet

m.dams@fontys.nl
    Sleutelbeheerder

Het beleid tav schoeisel in het elkerliek;

– Schoenen en klompen moeten van goed te reinigen materiaal zijn en bij zichtbare verontreiniging moet het schoeisel worden schoongemaakt.

– Schoenen moeten bestand zijn tegen desinfectie met alcohol 70%

– De schoenen hebben bij voorkeur een gesloten neus, om vervuiling van de voet te voorkomen.

Op onze afdeling dragen vele collega’s sandalen of teenslippers. Wat opvalt is dat tijdens de hygieneaudit wel gekeken wordt naar het dragen van sieraden, maar niet naar het schoeisel. Binnenkort vindt er een controle plaats op onze afdeling. Ik ga dit punt bespreken en ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

Groetjes Marian

Hoi Marian en Annet,

Wederom bedankt voor jullie input ! Ik houd jullie op de hoogte hoe het verloopt hier !

groetjes Margret

Hallo Marian,

Inmiddels heb ik de presentatie over schoenen gehouden. Gaat ws wel wat veranderen in het protocol. Zodra dit duidelijk is kom ik er op terug.
    Heb jij nog contact gehad over de controle op jullie afdeling ivm schoenen die gedragen worden?

groetjes Margret

Hallo Annet,

Nog een vraag ivm jullie schoenenprotocol: vergoed de werkgever de kosten ?( of een gedeelte ervan?)

groetjes Margret

Hoi Margret,

Hieronder de richtlijnen van zorgpartners midden Holland.

Algemene criteria schoenen
    • Goede vorm en juist voetbed
    • Schoenen dienen geschikt te zijn voor het vele lopen, waarbij slippers en sandalen in de vorm van Birkenstocks mogelijk zijn
    • Kleuren passend bij uw kleding
    • Representatief (ter beoordeling door leidinggevende)
    • Volgens veiligheidseisen (Technische Dienst en medewerkers keuken)
    • Bij de receptie of gastvrouw kleding worden bij voorkeur schoenen gedragen in een gedekte kleur zwart of grijs, passend bij uw outfit. De voorkeur gaat bij de dames uit naar een eenvoudige gladde pump onder een rok. Indien u ervoor kiest om een laarsje onder een rok te dragen, moet dit een elegant laarsje zijn in harmonie met de kleding, niet hoger dan de kuit.
    • Bij de restauratieve voorzieningen kleding (restaurantkleding) worden bij voorkeur zwarte schoenen gedragen
    • Medewerkers Technische Dienst en keuken dragen veiligheidsschoenen (stalen neuzen) met antislipzool, deze worden verstrekt door uw leidinggevende.

Niet toegestaan:
    De collectie dienstkleding is zo ontworpen dat verschillende modellen schoenen gedragen kunnen worden. Een uitzondering hierop en dus niet toegestaan zijn:
    • Strandslippers
    • Schoenen met plateauzolen en met hoge hakken
    • Kistjes

Ik zie dat het bericht in 2013 is geplaatst, ik ben wel benieuwd naar het actuele protocol bij jullie.

Groetjes Danielle

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Danielle Kok.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Danielle Kok.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.