Reiniging apparatuur patientenkamers

Home Forums Forum Reiniging apparatuur patientenkamers

Dit onderwerp bevat 5 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  awlauri@home.nl 6 jaren, 5 maanden geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

m.dams@fontys.nl
    Sleutelbeheerder

In het Groene Hart Ziekenhuis zijn er per afdeling nog al verschillende afspraken rondom het reinigen van apparatuur (infuuspompen, bloeddrukmeters etc) en andere materialen die op patiënten kamers komen zoals waskarren, computers, infuuspalen etc.

Ik vraag me af hoe dat in andere instellingen afgesproken is.

Er zijn namelijk geen wip richtlijnen voor (wij hebben ze in ieder geval niet kunnen vinden).

Xandra du Prie

Hallo Xandra,

Het probleem is herkenbaar. Binnen ons ziekenhuis is afgesproken dat infuuspompen etcetera door verpleging wordt schoongemaakt, maar daar ligt niet de prioriteit van een verpleegkundige, dus dan wordt het nog wel eens overgeslagen. Ik merk dat op afdelingen waar afdelingsassistentes aanwezig zijn (huishoudelijke assistentes die hand en spandiensten verrichten, geen schoonmakers) de reiniging van dergelijke hulpmiddelen meer aandacht krijgt.

Groeten,
    patricia Willemse
    Elkerliek ziekenhuis

Xandra du Prie
    Bijdrager

Hallo Patricia,

Bedankt voor je reactie.
    Wij hebben inderdaad ook op sommige afdelingen afdelingsassistentes werken die soms een aantal van de schoonmaak taken over neemt.
    Alleen is er geen zkhs brede afspraak hoe vaak, met wat voor schoonmaak materiaal etc iets gereinigd moet worden en daar ben ik eigenlijk naar op zoek.

Groeten Xandra du Prie

Hallo Xandra,

Wij hebben samen met de HKM ers van de afdelingen een overleg gehad, dit was bij ons ook onduidelijk het is niet voor de schoonmaak medewerkers maar voor de afdeling zelf. Vooral op poliklinieken was hier een probleem in. Nu hebben we de poliklinieken een inventarisatie laten maken met welk apparatuur en schoongemaakt moet worden, daar hebben wij ons standaard werkprogramma naast gelegd en voor hun een werkschema gemaakt. In overleg met onze hygienisten zijn we hierdoor tot een oplossing gekomen.
    Als je wilt kan ik je wel wat toe sturen.

Je mag me ook altijd bellen.

Groeten,
    Ilone Verkuijlen
    Medewerkster Kwaliteitcentrum Schoonmaak onderhoud
    Ziekenhuis Bernhoven
    0413-381161

hallo,

Ik heb een vraag : hoe kun je het beste bloeddruk meters ( vnl de band die om de arm van de patient gaat ) reinigen? Het klittenband van de band vormt nogal een  obstakel. Wij, afdeling waar patienten liggen die cytostatica krijgen , willen
    dat materiaal graag schoonmaken met ph neutrale middelen ( denk aan eenvoudige groene zeep), iemand ervaring ermee?
    Misschien heeft iemand een protocol voor het reinigen van dit soort apparatuur?

groeten

Margret de Bloeme

oncologieverpleegkundige Rijnland ziekenhuis

Leiderdorp

awlauri@home.nl
    Bijdrager

Hallo

Wij wassen de banden van de bloeddrukmeters op 60 graden. evenals de stuwbanden. hebben hiervoor een eigen wasmachine en droger op onze afdeling. De schoonmaak van materialen: bij ons is de afspraak dat het schoonmaken van apparatuur,bv infuuspompen perfussors ed. een taak is van de verpleging. wij maken deze nu nog schoon met alcohol 70% maar hopelijk binnenkort met incidinfaom.

Groetjes Annet Harts

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.