Maagretentie en wondvocht.

Home Forums Forum Maagretentie en wondvocht.

Dit onderwerp bevat 4 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Jolanda van Zwol Jolanda van Zwol 4 jaren, 10 maanden geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

m.dams@fontys.nl
    Sleutelbeheerder

Beste collega’s,

Ik zou graag willen weten hoe andere ziekenhuizen/ic omgaan met maagretentie, wordt deze in de wastafel weggegooid of gebruikt men hiervoor speciale disposable bekers?

Tevens is mijn vraag hoe men met het wondvocht van een patiënt omgaat. Wordt het wondvocht vanuit het bekkentje in de wastafel weggespoeld of wordt hiervoor een speciaal bakje gebruikt dat daarna in het slob weggegooid wordt?

Graag verneem ik jullie reacties.

Annet Harts
    HKM-er IC
    Elisabeth ziekenhuis
    Tilburg

• Dit onderwerp is gewijzigd 4 jaren, 10 maanden geleden door  m.dams@fontys.nl.

Hoi Annet,

Ik weet niet wat je met een slob bedoeld.
    Afvoeren van wondvocht/maagretentie lijkt me alleen verantwoord in de pospoeler.
    Zit het wondvocht in een opvangzak dan knip je die open boven de pospoeler.Schaar uit-
    eraard ontsmetten.
    Dit doen wij ook bv met ascitesvocht / urine.Mits het niet om besmet materiaal gaat.
    Dan moet het in de speciale afvalbakken voor besmet afval.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groet Margret de Bloeme
    HKMer dagverpleging
    Rijnland zh

Marja Messemaker
    Bijdrager

Hallo Annet,
    Lichaamsvloeistoffen zoals wondvocht, maagretentie enz. afvoeren in de pospoeler.
    Kans bestaat indien dit wordt weggegooid in de wastafel op de kamer dat er door opspattend water later contamionatie kan ontstaan.
    Vloeistoffen in een opvangzak kunnen in een bepaalde hoeveel in het afval afgevoerd worden. Dit hangt ook wel af van lokale afvalrichtlijnen van de gemeente.
    Informeer daarvoor in je ziekenhuis, waarschijnlijk heeft het Facilitair bedrijf een afval protocol.
    Succes

Marja Messemaker
    Deskundige infectiepreventie
    Sint Franciscus Gasthuis
    Rotterdam

awlauri@home.nl
    Bijdrager

Wat voor disposable materiaal gebruiken jullie voor het opvangen van maagretentie.
    Patient krijgt sondevoeding je bepaalt bv a 6 uur de retentie,in wat voor materiaal vang je dit op?

Voor het spoelen van een wond bij een patiënt die bedlederig is moet je een buikwond spoelen waar vang je dit in op?

Annet Harts
    IC verpleegkunde
    St. Elisabeth ziekenhuis Tilburg

Jolanda van Zwol
    Jolanda van Zwol
    Bijdrager

Uit de door mij gelezen artikelen over verspreiding van met name gramnegatieven blijkt dat vocht en voedingsstoffen daarbij belangrijk zijn. Bij een symposium van de NVML werd een onderzoek besproken waarbij resistente m.o. uit afvoerputjes zijn gekweekt en zelfs werd overwogen om wastafels weg te halen van IC en patiëntenkamers. Kortom het verwijderen van maagretentie via de pospoeler lijkt me de beste optie.
    In een verzorgingshuis kwam ik de bloemenvazenafdeling tegen naast de pospoeler hetgeen goed is: ook weggegooid bloemenwater is smerig en het bezoekersgedrag is slecht in de hand te houden.

Jolanda van Zwol
    Analist/HKM/Epidemioloog

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.